Jutawan Bermusiam

assalammualikum
salam 1Malaysia..

soalan nih jarang org tanya.."siapa tak nak kaya??"...tapi soalan ni yang biasa kita dengar kan??"siapa nak kaya??" semua org nak jadi kaya kan??tipu kalo tak nak jadi kaya..kalo tak nak jadi kaya masakan ada yang kerja samapai larut malam..kalo boleh 24 jam buat kerja sampai ada yang mengabaikan tanggungjawab pada keluarga. bila pasangan masing2 mempersoalankan persoalan tanggungjawab alasan yang biasa diberikan adalah " I buat semua ni untuk keluarga kita, untuk kesenangan kita sekeluarga" ni dialog yang biasa dalam drama lasebab tu dia drama sedikit ayat dia..


ok aku bukan mata duitan

berbalik kepada tajuk entri aku pada kali nih...sekarang kita dalam bulan puasa dan tak lama lagi kita nak sambut Hari Raya..bila bulan puasa ramai lah gerai-gerai makanan dekat bazaar akan dibuka dengan menjual pelbagai hidangan. yang best ny makanan yang kita jumpa hanya pada bulan puasa ja..bulan-bulan lain ssh nak jumpa. kalo nak makan makanan tu pon kita kena buat sendiri itu pon kalo pandai lah kan?dan keuntungan daripada hasil jualan ni cukup lumayan kalo tak lumayan masakan makin ramai arau makin bnyk gerai saban tahun kan??jadi kita lihat pada mata kasar untung yang diperolehi mmg bnyk sampai ada yang bekerja sanggup minta cuti tanpa bergaji untuk buka gerai dekat bazaar dan mendapat untuk dua kali ganda jika dibandingkan dengan sebulan gaji...bnyk tu ooo...sapa yang tak nak kan??

dan yang paling best ny yang buka gerai ni majoriti ny melayu...so secara tidak langsung dapat lah meningkatkan sosioekonomi masyarakat kita kan??bila dah hampir nak raya makin rancak lah urusan jual beli untuk persiapan hari raya nnt. yang untuk peniaga lah kan??entah perapa ratus dihabiskan untuk persiapan hari raya nnt...bila masukja bulan puasa dan nak raya semua peniaga-peniaga yang buka gerai kat bazaar dan kedai yang jual barang persiapan utk raya akan kaya raya...tapi kembali normal apabila dah habis raya...dan macam tulah seterusny setiap tahun...sebab tu lah diaorg nih digelar jutawan bermusim...

3 Komen:

GaRy™ said...

hahahaha.. aq tak pernah terpikir nak gelar diorang jutawan bermusim... tapi serius, memang mereka sangat2 untung.. aq pernah tolong ustaz aq berniaga kat gerai.. untung woo...

Munna said...

hrp2nya jutawan2 bmusim ni dptkan rezeki dgn cara yg halal.... i mean tk menipu...ni ada yg beli mknan basi lah...harga mhl kemain tp rasa ntah hape2...

rezeki Allah mmg melimpah =)

Bigdaddyz said...

mmg itu style org kita berniaga...bermusim...


lawatan balas....http://kellylovetrish.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...