Budaya Gotong-Royong vs Budaya Catering

 VS

asslammualaikum
salam 1Malaysia
sekarang rasany bukan musim kenduri kendara, tapi bila ditngk secara teliti balik mengenai kenduri kendara ni   budaya kenduri mcm sedikit sebanyak or dah mula berubah dari masa ke semasa kan??perasan tak??kalo dulu2 kenduri kendara dibuat dengan bantuan org2 kampung, jiran tetanggan,sahabat handai, dan saudara mara dengan cara bergotong-royong berramai-ramai..sama2 berganding bahu. Bak kata pepatah "berat sama dipikul ringan sama dijinjing" wah bersasterawan la plak..tapi budaya ni sedikit demisedikit dimamah waktu berubah. budaya menngunakan perkhidmatan katering dalam melaksanakan kenduri kendara. kenapoa macam tu??ada pelbagai faktor yang mempengaruhi perubahan ni kalo kita perhatikan betul2.

Sebab2ny
1. lunturnya sikap bermasyarat
perasan kan perubahan ni??terutama masyarakat2 masyarakat bandar, taman2. kalo nak buat kenduri tak tau nak jemput siapa untuk minta pertolongan disebabkan kurang mesra alam dengan masyarakat sekeliling dan jiran tetangga. jadi bila nak buat kenduri jalan mudah ny upah ja perkhidmatan katering untuk uruskan penyediaan perkhiudmatan. habis cerita kan??

2. tak mempunyai masa
masyarakat kita sekarang masing2 sibuk dan tiada masa nak buat persiapan kenduri sendri. lebih baik upah katering ja buat semua kerja tu

3.Trend
dah trend sekarang kot.org wat kenduri guna katering dia pon nak guna katrering jgk..(nak menunjuk-nunjuk)

bukan nak menjatuh saham perkhidmatan ni. perkhidmatan katering pon mempunyai kelebihannya..kalo kita lihat dari sudut pandang ekonomi dapat membantu meningkatkan punca pendapatan keluarga. perkhidmatan katering boleh dikatakan satu bisnes yang mempunyai masa depan yang cerah. selain tu katering ni dapat membantu menggurangkan jumlah penanam anggur kat malaysia nih..tak la ramai sangt YB kat rumah, melepak sana sini jadi mat rempit dan sebagai ny kalo diorg nih mempunyai pekerjaan kan??kelebihan kedua menggunakan perkhidmatan katering ni tuan rumah mempunyai peluang yang   cukupo untuk melayan tetamu. betol tak??kalo gotong royong tuan rumah tak cukup tanggan nak sambut tetamu malahan tetamu disambut oleh alwakil plak kan??

masing2 ada pendapat sendiri. ni pendapat nyzham..kalo nak tambah pendapat korg komen ja kat bawah ya..

4 Komen:

cik cello191 said...

guna catering lg senang kot..

^___^

kemey said...

jom join contest^^
already tagged..

http://pencontengruang.blogspot.com/2011/07/contest-akucermin-dan-talipon-bimbit.html

G3-lina said...

sye suka gotong royong lagi.. alaupun agak memenatkan at least kita dapat bekerjasama n at the same time.. dpt eratkan silaturrahim.. yang jauh dpt dekatkan yg dekat bertambah dekat,.

hanyzham hadny said...

@G3-lina setuju sangt2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...